Testneme to za Vás
Pro Vás
RecenzeBlog

Rady zaplacené potem

Chceš být chrudimský výsadkář? Tady je pár rad na zvládnutí výběrovek.

Datum přidání 21.12.2017   Přečteš za... Přečteš za 10 min.   komentáře 1 komentářů   

Proč zrovna Chrudim? Protože je to jediný výsadkový prapor v Armádě české republiky. Chrudimští výsadkáři se jako jediní systematicky připravují na plnění výsadkových operací. A jsou na ně adekvátně vybaveni. A také systematicky vybíráni. Pokud tedy chceš zažít to, co jinde ne, je tento útvar správná volba. Chrudim je prostě jedinečná, a kdo to zažil, ten ví. Jak se říká: “Jednou chrudimák, navždy chrudimák”. Jak se ale k této jednotce dostat?

Výběrové řízení k 43.vpr Chrudim

 

Není to zas tak jednoduché, protože do Chrudimi neberou každého. Je to totiž prapor elitní. Tedy výběrový. Už pár let je potřeba k 43. výsadkovému praporu splnit výběrové řízení. A to není úplně lehké. Také však není extrémně náročné, i když tohle je otázka pohledu. Stručně řečeno, každý druhý výběrovky zvládne. Opravdu, dlouhodobá statisktika ukazuje, že průměrně nějakých 50% vojáků výběrovky do Chrudimi udělá. A 50% ne... 

 

To, že neberou každého, má své dobré důvody. 43.vpr je jednotkou, která je velmi často nasazována do zahraničních operací. Chrudimáci se účastnili v podstatě každé operace AČR. A instruktoři pečlivě zvažují, koho mezi sebe vzít. Vědí, že s tím člověkem se pak mohou dostat do reálného nasazení. Do boje. Tam vedle sebe chcete mít vojáka, na kterého se můžete 100% spolehnout. Proto instruktoři na výběrovkách nic neodpustí. Jsou tvrdí a nároční. Ale vždy spravedliví. 

 

Z čeho se tedy chrudimské výběrovky skládají? Jednoduchá odpověď, stačí mrknout na Wikipedii, kde má prapor svoji stránku. Tam se dozvíte, že výběrovky trvají tři dny a skládají se ze základního tělesného přezkoušení, překonávání různých překážkových drah, a běhů či přesunů se zátěží. Celkově za ty tři dny naběháte a nachodíte něco kolem 60km. S minimem spánku. Pak nějaké to plavání, psychotesty a další srandy... Pod bedlivým dohledem "zlých" instruktorů. Už máte strach? 

 

Možná oprávněně. Jak jsem říkal, každý druhý vypadne. A ač se to zdá k nevíře, nejvíce zájemců odpadává na zakladním tělesném přezkoušení. Přesto, že je jasně dané a dá se natrénovat. A to asi bude ten kámen úrazu... Další disciplíny, kde odpadává nejvíce vojáků, jsou různé běhy se záteží. Tam už to je s přípravou trochu těžší. Ale také se na to dá připravit. 

 

Jak tedy na fyzičku? Zvládnout musíte 46 sed-lehů za minutu, 28 kliků za půl minuty, 10 shybů na hrazdě a uběhnout 2800 metrů za 12 minut. Lehké? Jak se to vezme... V přípravě je důležité zvládnout vždy o něco víc, než se požaduje. Pokud tedy vaše maximum je například 43 sed-lehů za minutu a nikdy jste nezvládli více, tak na výběrovkách ten rekord fakt netrhnete. Takhle to nefunguje. Při tréninku se snažte, aby vaše hodnoty byly alespoň o 10% vyšší, než je požadavek. Na tohle musíte trénovat. 

 

Specifikem jsou shyby. Nadhmatem. A poctivé. Tohle se nedá jinak trénovat, než že shybujete. Denně tak 50 shybů. Kdykoliv to jde. Poctivě a dlouhodobě. Až se přestanete zlepšovat, zkuste přidat mírnou zátěž – třeba hydrovak, menší batoh atp. Mimochodem, rekord v nejmenším počtu shybů už asi nepřekonáte. Je to čistá 0. 

 

Ani běh není jednoduchý. Tzv. Cooperův test, tedy běh na 12 minut, je poměrně specifickou disciplínou. Zovu opakuji, musíte zaběhnout v tréninku více, než je požadavek. Pokud běžně běháte za 12 minut 3 kiláky, něměli byste mít na výběrovkách problém. Pokud ale je váš osobní rekord 2800 a víc jste nikdy nezvládli, pravděpodobně to nedáte. 

 

Je dobré běhat tak 3x do týdne asi hodinku na zvýšení vytrvalosti – bude se vám hodit i na zrychleném přesunu. A k tomu alespoň jednou týdně trénink úseků – nejlépe o délce 400 a 800 metrů v 90 % vašeho maximálního výkonu, například 5x za sebou s výklusem 2-3 minuty mezi nimi. A poté začít stupňovat tempo tak, abyste se dostali do tempa 04:00/km a v tom si dát ten kilometr. Poslední týdny běhat v tomto tempu celých 12 minut. Ideálně si vyznačit trasu 3 km dlouhou, a tu běhat tak dlouho, dokud ji nedáte za těch 12 minut. A uvědomte si, že fyzičku nenaženete za týden. Pokud jste na tom jako průměrná populace, jsou 3 měsíce nejmíň, kdy byste se měli začít tréninku intenzivně věnovat. 

 

A co ostatní disciplíny? Překážková dráha NATO a výsadkářská překážkovka jsou relativně jednoduché. Je fajn si je ale na útvaru nebo tam, kde ji mají, vyzkoušet. Ale tady problémy většinou nebývají. 

 

Stejně tak nebývají s plaváním. I když tady už také pár uchazečů odpadlo. Plavání se dá dobře natrénovat a pokud se tomu budete chvíli věnovat, neměl by to být problém. Jaké vybavení do bazénu? Hodí se plavecké brýle. Je ale sranda, když je pak někteří plavci mají celou dobu na krku... Takže když už nějaké vybavení máte, je fajn ho taky používat. 

 

Problém nastává až u zrychlených přesunů se zátěží. Připravte se na tohle: přesun s kládou na 5km, kde se v podstatě stále běží. Dále 10 km s 15 kg těžkým batohem. Tam se běh střídá s chůzí. A jako velké finále se projdete 35 km s 25 kg batohem. No, projdete... Limit je 8 hodin, takže to je taková svižnější chůze. 

 

Ale jak se na tohle připravit? V prvé řadě musíte běhat s batohem. Jinak si na to nezvyknete. A i když si ani tak nezvyknete (protože to prostě nejde), alespoň bude tělo vědět, co se po něm chce. Takže rada je vlastně velmi prostá. Klasický atletický běh v teniskách střídejte s během v pevné obuvi a se zátěží na zádech. Opravdu si naložte těch 15 kg a proběhněte se s tím. Několikrát. A určitě minimálně jednou si dejte 25 kg a šlapejte celých 35 kiláků. Pak pochopíte, o čem to je. 

 

Nepodceňujte vybavení. A tady se dostáváme k meritu věci. Něco, na co se velmi často zapomíná a podceňuje. Když kolikrát vidím, jak mají někteří vojáci špatně zabalený a nevhodný batoh, či fungl nové boty, ani se nedivím, že časem odpadnou. Zbytečně. 

 

Takže se zamyslete i nad svoji výbavou. To, že budete mít na sobě maskáče je jasné. Ale co si dáte pod ně, už je více méně na vás. Vhodné termo triko, ideálně kompresní, vám obrovsky pomůže. V zimě nezapomínejte ani na správné vrstvení oblečení a správnou ventilaci. Jinak se uvaříte jedna dvě. Něco o tomhle tématu jsem už psal nedávno

 

Správná obuv je ještě o něco důležitější. Rozedraných nohou a obrovských puchýřů jsem už na výběrovkách viděl fakt hodně. Vždy to bylo nevhodnou obuví. Pokud tedy můžu radit, vemte si dva páry. Jeden lehčí, ve kterém budete absolvovat "běhavé" disciplíny a překážkovky. A na dlouhý pochod doporučuji boty, které jsou pevnější (na zádech budete mít 25 kilo, to je dost) ale stále lehké. Do bot se opravdu vyplatí investovat a vybrat si takové, které vám perfektně padnou. Stejně jako ponožky, které také nepodceňujte. Jo, a rozhodně si boty pořádně vyzkoušejte ještě doma. Už fakt nechci vidět, jak si boty vybalujete z krabice přímo na výběrovkách. 

 

Batohy, to je další vybavení, které když je špatné, tak opravdu dokáže znepříjemnit den. Víte, že budete muset mít batoh se zátěží 15 a 25 kilo. Tak se nad tím trochu zamyslete a uvědomte si, co tam dát, aby ta zátěž byla rovnoměrně rozložená a nelikvidovala vaše záda a ramena. Protože když vidím na výběrovkách zoufalé vojáky, jak běhají po lese a hledají nějaké kameny, je mi jasné, že té přípravě moc nedali. Obrovský kámen na dně batohu totiž není ideální zátěž. 

 

Takže další rada zní. Zabalte si batoh už doma. Vymyslete, kam co přesně dáte, aby to mělo požadovanou hmotnost. Aby nebyla váha jen v jedné části batohu a ten se vám pak na zádech nesvážel. Ideálně by to nejtěžší (třeba neprůstřelné pláty, PETky s vodou atd - tedy větší a těžší věci) mělo být zhruba uprostřed batohu co nejblíže k zádům. Tyhle věci pak "obalte" něčím měkčím, ale také těžkým. Starý těžký svetr, celta, těžká bunda. Jde o to, aby byl batoh naplněný. A měl tu správnou hmotnost. 

 

Za celou dobu jsem se ještě nesetkal s tím, že by si dovezl někdo už nachystaný batoh s požadovanou hmotností. Nemusel by pak řešit jeho balení na výběrovkách, shánění co do něj. Měl by čas na jiné věci, třeba odpočinek. Ale tohle je už podle vkusu každého soudruha... 

 

Co se týká batohu jako takového, tak na obě nejtěžší disciplíny, kde jej potřebujete (přesun na 10 km a 35 km pochod), je ideální větší batoh o objemu kolem 60ti litrů, který bude mít dobře zpracovanou zádovou část a kvalitní bederák. Samozřejmě ve vojenských barvách. Takových batohů je na trhu už poměrně dost a je to jen o tom, najít si ten svůj. 

 

Teď mě napadla taková maličkost. Většinu pochodu půjdete za tmy. Takže je fajn mít nějakou čelovku. Výkonou a vojenskou. Tak 500 lumenů by mělo stačit. Hned se vám budete šlapat lépe, uvidíte. 

 

Jo, a ještě jedna věc. Tu hydrataci fakt nepodceňujte. Pít prostě budete muset a to i za přesunu. Víte, kam tím mířím? Jasně, hydrovak. Zapomeňte na PETky a čutory. Zastavovat se na napití nebudete. Takže kvalitní hydrovak do batohu. A vyzkoušený. Tolik vyteklých hydrovaků, jako jsem viděl na našich výběrovkách, si ani nedokážete představit. 

 

A do hydrovaku třeba ionťák. Protože i o správné výživě to tak trochu je. Voda je fajn, ale ionťák je lepší. A kvalitní jídlo je také důležité. Rychlé cukry, pomalé cukry, proteiny. Po zátěži nějaké BCAA... V tomhle si nechte poradit od specialistů. Ani tohle se totiž nevyplatí podceňovat. 

 

A to je vlastně ta nejdůležitější rada. Nepodceňujte nic. Mé oblíbené heslo je: "Připravení mají větší šanci". Neznamená to, že když se kvalitně připravíte, že to automaticky dáte. To ne. Ale ta šance se zvětší. O hodně. 

 

Protože ještě záleží na vaší hlavě. Na výběrovky musíte jet s tím, že to dáte. Musíte to mít v hlavě a chtít. Pak se to povede. Pokud o sobě jen na chvilinku zapochybujete, jste v háji. Prostě se kousněte a udělejte to, co máte. Udělejte výběrovky k 43. výsadkovému praporu Chrudim. A splňte si sen. 

 

Pot šetří krev

 

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Bari Datum: 08.01.2018 Čas: 20:10

S těmi doplňky výživy to není úplně dobře, rozhodně je lepší využít komplexní aminokyseliny (neplést si to s proteinem), k tomu to klidně obohatit o více bcaa (po zátěži to nemá ten efekt, k čemu to má sloužit), dále hořčík v bioaktivní formě (bysglicinát ideálně), vysoké dávky vitamínů C. Samozřejmě jen můj názor

arr

Jakékoliv užití obsahu je bez souhlasu provozovatele stránek zakázáno | © 2012 Armadninoviny.cz

Tvorba webových stránek Opava