Testneme to za Vás
Pro Vás
RecenzeBlog

Oblečení

Bojové kalhoty AČR vz. 95

Datum přidání 07.07.2015   Rubrika rubrika: Oblečení    komentáře 16 komentářů   autor autor: SOLDATO Team

Vidíte je denně. Nosíte je nejspíše také každý den. Kalhoty. Kus oblečení, nad kterým tak nějak nepřemýšlíte. Přesto je jasné, že se dělají v různých provedeních a každý od nich očekává něco jiného. Pro vojáka jsou kalhoty součástí uniformy. Bojové kalhoty jsou jeho pracovní oděv, který většinou používá v opravdu náročných podmínkách. A voják chce něco více než jen „kalhoty“. Chce oděvní součástku, která bude vymyšlená přesně pro jeho náročnou práci.

Foto: Bojové kalhoty AČR vz. 95  / SOLDATO Team

 

Chce (měl by chtít…) kalhoty, které budou především odolné. Šunty, které se trhají po jedné patrole, nehledá. K tomu patří i ochrana nohou. Kalhoty musí chránit tělo například před ostrými větvičkami, ale i před ostatními nástrahami přírody. Dalším požadavkem, který by měly splňovat je maskování. Nemá smysl řešit který maskáč je nejlepší, když musíte nosit „národní barvy“. Věc, nad kterou moc lidí nepřemýšlí ,je maskování v IR spektru. Kvalitní bojové kalhoty by měly splnit i toto maskování.

 

Trochu jiné maskáče z Marines shopu

Standardní „maskáče“, které příslušníci AČR nosí, už mají nějaký ten pátek za sebou. Nejsou tak schopny pokrýt moderní požadavky, které vojáci vyžadují. Přitom inspiraci není v dnešní době problém sehnat a není třeba úplně složitě vymýšlet něco, co jinde spolehlivě funguje.

 

Poptávka tedy je, a kde je poptávky se zákonitě musí objevit i nabídka. Lidé z Marines-shopu se tak vydali z oblasti prodeje taktického vybavení i do oblasti návrhu a výroby tohoto vybavení. Začali nabízet něco, co tady zatím nikdo neměl. Promyšlené Bojové kalhoty v českém potisku vz. 95. A údajně nezůstane jen u toho…

 

Jakmile dostanete Bojové kalhoty AČR vz. 95 do ruky, tak na první pohled poznáte, že jsou to trochu jiné „montérky“, než na jaké jste zvyklí z práce. Jako prvního si asi všimnete kapes. Je jich více a jsou rozmístěné trochu jinak. Další věcí, která vás hned zaujme je to, že kromě klasického rip-stopu je na určitých místech použit i elastan. Celkově tyto kalhoty vycházejí z celosvětově oblíbených CP Combat Pants, jen jsou ve vz. 95. Super.

 

Bojové kalhoty Armáda ČRFoto: Elastan v rozkroku je užitečný.  / SOLDATO Team

 

Druhý, detailnější pohled odhalí oproti standardním maskáčům další odlišnosti. Předně je tu kompletně jiný pas. Má zvýšenou zádovou část a velmi dobře vymyšlené obvodové stahování. Knoflík na zapínání nehledejte, ten tu není. Musíte si vystačit se suchým zipem, doplněným v rozkroku klasickým zipem.

 

Dvojice zadních kapes jsou také na zip, ty přední (které jsou více vpředu, než je zvykem), nemají žádné překrytí. Jsou ale dost hluboké, takže ztráta věcí by hrozit neměla. Dále tu máme na každé straně velké stehenní kapsy, zapínané pomocí dvou plošek sucháče. Nad těmito velkými kapsami jsou menší kapsičky překryté chlopní, které jsou s těmi velkými propojeny. Využití? Uvidíme později.

 

Protože kapes mají tyto kalhoty opravdu hodně, tak pokračujeme. Další pár kapes nalezneme na přední straně stehen. Jsou poměrně malé a znovu uzavíratelné suchým zipem. Poslední pár kapes nalezneme na dost neobvyklém místě. Spodek nohavic. Kapsičky jsou to znovu menší a znovu uzavřené ploškami suchého zipu.

 

Od kapes se dostáváme k další vychytávce, která opravdu potěší. Kalhoty mají v oblasti kolen prostor pro vkládání kolenních chráničů. Pokud je nepoužíváte, je otvor překryt zesílenou látkou. Poslední věcí, které si na druhý pohled všimnete, je stahování nohavic. To není nijak sofistikované, žádné gumičky nebo provázky. Pouze obvodové stáhnutí páskem suchého zipu.

 

Bojové kalhoty Armáda ČRFoto: Tohle se stává až příliš často (zaseknutý zip).  / SOLDATO Team

 

Materiálové složené jsme již trochu nakousli. Jedná se o klasickou směsovou tkaninu složenou z bavlny a polyesteru v poměru 50/50, provedení Rip-stop. Jedná se o mezi vojáky známý materiál, který se dobře nosí. V oblasti kolen je pak použit o něco silnější materiál, který by měl být i o dost odolnější.

 

Elastické panely jsou rozmístěny na místech, kde při určitých činnostech hrozí nějaké přepínání. Naleznete je tak na zadní straně pasu, v rozkroku, nad a podél kolen. Barevné provedení je foliage green a v kombinaci s potiskem vz. 95 nejsou nijak rušivé. Materiál je při natáhnutí opravdu dost pružný, přesto si zachovává pevnost. Je také příjemně prodyšný. Uvidíme, jak to bude časem s mechanickou odolností.

 

Zdá se, že Bojové kalhoty AČR vz. 95 dodávané Marines-shopem jsou zpracovány v rozumné kvalitě. Nikde se nic očividně nepáře, stehy i jejich ukončení se zdají být v pořádku. Kdy byste čekali vícenásobné prošití (lemy kapes, opasková poutka…), tam ho také naleznete. Zatím tedy spokojenost, jdeme do terénu.

 

Zkušenosti z používání

Ještě než kalhoty vůbec koupíte, tak je nutné si vybrat tu správnou velikost. Velikosti jsou číslovány klasicky – obvod pasu a výška postavy. U pasu problém není, jeho nastavení je na kalhotách dostatečné. Problém může být u umístění kolenních chráničů. Ty by měly sedět přesně na kolenech, a i když i kolenní oblast se dá výškově nastavit, je dobré si to ohlídat a upřesnit třeba i tyto rozměry.

 

Bojové kalhoty Armáda ČRFoto: I elastan kolem kolen funguje jak má. / SOLDATO Team

 

Velikost je vybrána a po nějakém tom týdnu čekání (to nebyl náš případ, pro testování SOLDATO teamu byly kalhoty vyrobeny přednostně. Tímto se omlouváme všem, kteří třeba kvůli nám museli na ty své čekat o něco déle…) si kalhoty konečně můžete začít užívat. Před prvním nošením se nebojte je nechat projet pračkou. Možná je to jen pocit, ale nepatrně se srazí a jsou příjemnější na nošení.

 

Při prvním oblečení si upravíte obvod pasu pomocí dvou pásků suchých zipů a vnitřní pruženky. Systém funguje naprosto dokonale a je opravdu příjemný na používání. Navíc je nastavení obvodově odolné, nic se nepovoluje a vše drží v zafixované pozici. Pokud nosíte pásek, bude se vám hodit informace o rozměrech opaskových poutek. Jejich průměr je 5cm a jsou dosti ploché. Standardní opasek AČR do nich ale dostanete.

 

Kalhoty zapnete pomocí suchého zipu. Absence knoflíku je na první pohled netradiční řešení, které nevzbuzuje příliš důvěry. I přesto, že se jedná o „jen“ o suchý zip, je spojení pevné. Pokud to navíc pojistíte opaskem, můžete být absolutně v klidu. Časem se vyskytla jedna nepříjemnost. Při rozepínání kalhot a odlepování sucháče se růžky obou panelů začaly mírně odchlipovat. Na vině je jejich přišití, které není až k okrajům. Není to velký problém, ale občas to je nepříjemné.

 

Poklopec na zip je v pořádku. Jezdec zipu je vybaven cca 5 cm poutkem, není tak problém ho uchopit i v rukavicích. Na to, že vám tam něco čouhá, si zvyknete rychle. Celková délka zipu 15cm. Oblékání i svlékání kalhot je tak rychlé, velmi příjemné a pohodlné bez nějakých záludností.

 

Bojové kalhoty Armáda ČRFoto: No nevím... takhle asi ne.  / SOLDATO Team

 

Kapsy, to je to oč tu běží

Do předních kapes si dáte pár drobností, někdy si tam schováte ruce. Vstup do kapes je téměř vodorovný, bez jakéhokoliv krytí či zapínání. Problém to ale není, kapsy jsou hluboké a tak se potvrdilo, že ani při krkolomnějších činnostech nic nevypadává. Za lemovku této kapsy si většina vojáků zasouvá svůj EDC zavírák. Škoda, že tu není nějaké vyztužení. Zatím je vše v pořádku, časem však může dojít k rozedření lemu látky.

 

V zadní části se pod elastickou částí (a proto trochu níže než je zvykem) nacházejí zadní kapsy. Využíváte je? Pokud ano, tedy vězte, že s těmito se občas dost navztekáte. Problémem je totiž překrytí zipu, které se až nepříjemně často zasekne do jezdce zipu. Pak s ním ani nehnete a kapsu neotevřete. Navíc je to na místě, kam moc dobře nevidíte, takže zápasení s jezdcem zipu je fakt komické. Stejně jako u poklopce je jezdec vybaven popruhem pro lepší úchop a stejně jako u poklopce, tak i zde ten popruh tak nějak divně čouhá. Funkční to ale je.

 

Velké stehenní kapsy jsou prostorné, umístěné ze dvou třetin spíše v zadní části. To je trochu omezující například ve vozidle, kdy si na části kapsy sedíte. Záleží dost na obsahu kapsy, jestli vám to bude vadit nebo ne. Kapsa je ve vnitřní části vybavená pruženkou, která je umístěná v přední části. Můžete si tam tak zafixovat třeba obvaz nebo láhev s vodou. Pokud využití nenajdete, tak není pruženka nijak zásadně omezující. Zapínání kapsy na suché zipy je zatím v pohodě.

 

Jak jsme již zmínily, tak jsou velké stehenní kapsy propojeny s menšími kapsičkami nad nimi. Vlastně to není ani tak kapsička jako spíše horní vývod. Využití? Logicky na něco delšího. Takže pokud třeba jdete na lehko a nesete radiostanici v kapse, můžete si zde vytáhnout anténu a mikrofon. Častěji však asi bude v malé kapsičce umístěný EDC nůž.

 

Bojové kalhoty Armáda ČRFoto: Elastan v zadní části funguje hlavně při předklonu.  / SOLDATO Team

 

Zatím jsme si popisovali kapsy, které jsou více méně standardem i na klasických maskáčích. Teď se dostáváme k tomu, co tak úplně běžné není. Na přední části každého stehna je umístěnamalá kapsa, taktéž se zapínáním na dvě plošky suchých zipů. Při otevření zjistíte, že již od výroby něco ukrývají. V těchto kapsách je totiž schované výškové nastavení kolen. Jedná se o dvojici gumicuků s poměrně masivní, hranatou sponou.

 

Celé to je vyvedené v horní části kapsy přímo uprostřed. Nastavení kolenní části je sice super a funkční, ale umístění tak trochu zavazí. Při každém vstupu do těchto kapsiček si tam gumicuku s přezkou všimnete. Řešením by bylo umístění vývodu do spodní části kapsy. Takhle alespoň trochu pomůže výměna hranaté a velké přezky za něco přijatelnějšího.

 

Další věcí je, k čemu tyto kapsičky využijete. Určitě si vzpomenete, že na „celoročních“ maskáčích vz.95 je na levém stehně také kapsa. Ta je však o něco větší. Na bojových kalhotách jsou rozměry každé kapsy cca 10x12 cm. Nejdříve se tam stěhoval standardní all-weather blok. Ten je však trochu delší a kapsu tak nezapnete. Zkusili jsme kapsu druhou a ejhle, blok se tam nevešel ani na šířku. Jedna kapsa je totiž o pár milimetrů užší, chyba výroby...

 

Nakonec se v jedné kapse usídlil malý all-weather blok, v druhé pak buzola. Při chůzi nijak výrazně nevadí a je vždy pohotově po ruce. Absenci malého poutka vyřešil již zmíněný gumicuk, za který se dá parašňůra buzoly zachytit a tak zamezit její ztrátě.

 

Bojové kalhoty Armáda ČRFoto: Integrované chrániče kolen jsou super. / SOLDATO Team

 

Poslední maličkost těchto kapes naleznete na její vnější části. Každá z kapes totiž na sobě má dva páry (ne moc) pružných poutek. Jejich využití je pro nás záhadou. Někde se dočtete, že se tam dají nosit lighsticky. No, dají. Ale proč by to někdo dělal. Ani k maskování se poutka moc nehodí. Spíše naopak. Bílé gumičky, které v látce jsou, poměrně výrazně prokukují. Takže pro tyto gumové pásky za nás rozhodně ne. Pryč s nimi.

 

Poslední kapsy jsou ve spodní části nohavic. I tyto na dva sucháče uzavíratelné kapsy mohou být trochu diskutabilní. Dávat si cokoliv níže než jsou kolena, není pro delší pochody moc příjemné. Po pár kilometrech v nohách vás začne vše hrozně štvát. Někdo mluví o umístění turniketu či obvazu. Upřímně, toto je poslední místo, kam bych si ze spousty důvodů zdravotní výbavu dal.

 

Takže reálné využití? Na delší pochody jen něco opravdu lehkého. Ideálně třeba náhradní tkaničky. Ty se můžou hodit pro pana Murphyho. Na krátkodobé operace (vyběhnutí z vrtulníku na objekt zájmu, splnění úkolu a rychlý návrat) se tam dá nosit i něco těžšího. Co konkrétně, to už necháme na každém z vás.

 

Závěrem povídání o kapsách je třeba říci, že každá kapsa je vybavena odtokovým otvorem. Také zapínání na suché zipy zatím funguje u všech kapes. Každopádně je to sucháč a těžko říci, co s ním udělá dlouhodobější užívání. Jinak jsme s rozvržením kapes v zásadě spokojeni, a ty které nevyužijete, vám nijak zvlášť nepřekáží.

 

Bojové kalhoty Armáda ČRFoto: Zadní nastavení chráničů kolen.  / SOLDATO Team

 

Jak se kalhoty nosí?

Po prvním oblečení ucítíte vyvýšený zadní lem. Zpočátku je to trochu nepříjemné, časem si na to zvyknete a nebudete jej vnímat. Samozřejmě, že tam lem není jen tak. Při předklonu se vám díky němu nebude vytahovat z kalhot triko či ubacs. Navíc je v zadní části i elastan, který při předklonu také hraje svoji úlohu.

 

I ostatní elastany plní svoji úlohu výborně. Jistě se vám již stalo (nebo někomu z okolí), že se vám při činnostech, kdy musíte udělat velkou roznožku, roztrhly kalhoty v rozkroku. Zvláště pokud jste zpocení a klahoty na vás „lepí“. Tomu u těchto kalhot zabraňuje elastan všitý právě v místě rozkroku. I zde funguje skvěle a s kalhoty se dají opravdu provádět psí kusy.

 

Jaká je jedna z nejtypičtějších poloh při patrolování? Ano, zakleknutí. Existuje pořekadlo: “Když nevím, klečím“. Při kleku dochází u kalhot k velkému namáhání (v tahu) v oblasti kolen. Přesně proto najdeme další elastan právě zde. Při kleku se vám krásně natáhne a odpadá tak neustálé „kasání“ kalhot. Všechny elastany na bojových kalhotách mají tedy svůj účel a všechny fungují parádně.

 

Když jsme u zaklekávání. Jistě používáte nějaké chrániče kolen. Ale znáte to, při delším pochodu hodně škrtí, neustále sklouzávají a tak je jejich místo mnohem častěji na kotníku než na koleni. Proto někdo vytvořil integrované chrániče, které se tak stávají součásti kalhot. A byl to opravdu znamenitý nápad.

 

Bojové kalhoty AČR vz. 95 jsou konstruované na chrániče Crye Precision, ale při troše snahy se tam dají dát i neoriginální chrániče. No, ony vlastně i ty originální tam nejdou příliš snadno, musíte si s nimi malinko pohrát. Za odměnu vám však budou opravdu držet a nevypadávat (jak se to občas stává u „homemade“ přešívaných maskáčů). Poté se nemusíte bát zakleknout kdekoliv.

 

Bojové kalhoty Armáda ČRFoto: Využití této kapsičky (u kotníku) je na diskuzi. / SOLDATO Team

 

Při výběru velkosti jsme mluvili o správné poloze otvoru pro chrániče. Tu navíc můžete upravit hned dvěma způsoby. Za „a“ si povytáhnete chrániče nahoru pomocí gumicuku. To však není úplně pohodlné a příjemné. Praktičtější je způsob „b“, kdy si správnou polohu zafixujete pomocí dvou obvodových pásků v zadní části kolen. Ideální je pak zkombinovat oba způsoby a najít si tu správnou a pohodlnou polohu kolenních chráničů.

 

Všimli jste si, kolik vojáků si ze standardních maskáčů odstraňuje ve spodní části nohavic stahovací gumičky? Máte to také tak? U těchto kalhot to dělat nemusíte, nejsou tam totiž a kalhoty tak svoji spodní části splývají podél obuvi. Pokud byste přece jen chtěli spodek nohavic trochu stáhnout, můžete to udělat pomocí popruhu se suchým zipem. Většinou jsme však používali kalhoty úplně povolené.

 

Pár dalších vychytávek: Na předních poutkách jsou plochy suchého zipu. Hádejte na co? Jasně, na opasky typu CQB Rigger´s Belt. Nad předními kapsami jsou malá poutka pro uvázání parašňůry. Její druhý konec si uvážete k čemukoliv v kapse (noži atd.). Standardní opatření proti ztrátě. Pokud právě nepoužíváte kolenní chrániče, je jejich otvor zakryt chlopní a tak je oblast kolen neustále chráněna silnější látkou. Jsou to takové nenápadné, ale praktické maličkosti.

 

Vydrželi testování?

Po několika týdnech intenzivního nošení kalhoty drží tak jak mají. Na několika místech kolem pasu je mírně „rozčesán“ elastan, což má na svědomí používání bojového opasku. Věc, které se asi nevyhnete. Všechny sucháče zatím lepí bez problému. K roztržení kalhot nedošlo nikde, stejně jako nikde nepovolilo žádné šití. Přesto je jasné, že je to pracovní oděv a nevydrží věčně. Hodně bude záležet na četnosti a náročnosti používání. Náš odhad?

 

Při občasném víkendovém airsoftu pár let. Při opravdu častém a náročném nošení v práci tak sezónu, maximálně dvě. Ale můžete to být i jinak…

 

Bojové kalhoty AČRVideo: Bojové kalhoty AČR přes noktovizor. / SOLDATO Team

 

Verdikt

Dlouho jsme je vídali u zahraničních kolegů. Teď je máme v českém potisku vz. 95. Bojové kalhoty se spoustou (jasně, někdy zbytečných…) kapes. A i přes pár zbytečností převažují moderní prvky. Pohodlné provedení pasu, elastické panely v namáhaných místech. To jsou příjemné a funkční doplňky. Co je však hlavní lákadlo a kvůli čemu má smysl nad těmito kalhotami přemýšlet? Integrované chrániče kolen. To je prostě věc, kterou by kalhoty tohoto typu mít měly.

 

Pravda je, že to stále jsou „jen montérky“. Jenže montérky za 3890,-. Bez chráničů. To už je na uváženou a tuto cenu si musíte obhájit sami. Pravdou ale taky je, že jsou to nejlepší montérky v českém potisku vz. 95, které teď můžete sehnat. A nošení těchto Bojových kalhot AČR vz. 95 v práci je fakt potěšení.

 

Klady

Integrované chrániče kolen

+

Funkční elastiny

+

Provedení pasu

Zápory

-

Zip zadních kapes

Zbytečná poutka na předních kapsách

Cena

 

Hodnocení SOLDATO teamu a Armádních novin

metál Armádních novin   metál Armádních novin   metál Armádních novin   metál Armádních novin   metál Armádních novin metál Armádních novin

Jak a proč testujeme?

 

SOLDATO Team a Armádní noviny tento produkt doporučují

 

Šarže Kvality 

Zapůjčil:

Marines Shop

 

 

 

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PatriotCZ Datum: 15.01.2017 Čas: 14:24

Příspěvek byl smazán administrátorem. 
 
Diskuze na stránkách www.soldato.cz není určena k vyřizování účtů a osobnímu osočování mezi jednotlivci či firmami. Pro tento druh zábavy si prosím najděte jiné stránky. Děkuji. 
 
Pro více informací pište na info@soldato.cz

avatar
mart Datum: 14.11.2016 Čas: 14:50

Prebel:
Děkuji za komentář, i když bych byl s rychlými výroky trochu opatrný.

V recenzi pracuji s informacemi, které mám od lidí z Marines shopu. To, že je v recenzi napsáno: "...vydali z oblasti prodeje taktického vybavení i do oblasti návrhu a výroby tohoto vybavení." ještě přece neznamená, že kalhoty šijí přímo oni. To, jestli je navrhli nebo ne je otázka asi přímo na ně. Znovu opakuji, že pracuji s informacemi které mám od konkrétních lidí a se skutečnostmi o kterých osobně vím.

Slova "údajně" ve vašem příspěvku nezbuzují příliš důvěry. Zkuste prosím být konkrétnější a napsat potvrzené skutečnosti. Ideálně od koho jsou tyto informace. V opačném případě je váš příspěvěk zbytečným výkřikem do tmy...

mart - SOLDATO team

avatar
Prebel Datum: 12.11.2016 Čas: 22:53

Domnívám se, že úvod článku je lživý. Nevim proc marines-shop tvrdí, že stoji za navrhem a vyrobou. Tvrdi se, že myšlenka vznikla uplně u někoho jineho a marines shop má možnost tyto kalhoty jen prodávat. Tento obchod údajně dostal pouze hotovy produkt. Ja jen ať tady někomu neni přisuzován uspěch, když s produktem nema údajně nic společného.

avatar
mart Datum: 14.07.2015 Čas: 10:44

Ruda:
V pohodě, jsem rád že se tu dá rozumně a věcně diskutovat ;-)

Jsem pro, aby když už se něco dělá, tak aby se to dělalo pořádně. Problém ovšem je, že něco prostě není technicky možné. Což je právě případ elastanu - myslím, že materiál s takovými vlastnostmi (pružnost a pevnost) a zároveň schopností dokonalého maskování v IR budete hledat dost těžko...

Takže tu máme dvě možnosti: Buď to tam vůbec nedávat, což by ale byla škoda-na kalhotách plní dobrou funkci; nebo se s tím prostě smířit...

Bohužel, bližší specifikace NV zde uvádět nebudu. Díky za pochopení.

avatar
Ruda Datum: 14.07.2015 Čas: 10:17

mart:
Já vím, jsem hroznej rypák.
Ješte se vrátím k IR maskování. Jak bylo napsáno, pokud se jedná o nasazení podobné spojeneckých operací v Iráku atd, pak IR maskování méně důležité, na tom se shodneme. Pak tu jsou ale konflikty typu Ukrajina. Tam už si dovolím tvrdit, že je to jinak. Ono ale když půjdeme do důsledku, tak i maskování jen v blízkém IR nestačí třeba na termovizi (která není zase tak drahá a v dnešní tobě si tuto technologii může v nějaké omezené míře dovolit i Bangladéš). Tam je nutné použít multispektrální kamufláž (pokud by bylo nutné být zamaskovaný a mobilní), jinak samozřejmě je možné improvizovat s nejistým výsledkem. Na druhou stranu, proč dělat věci hůř a nemaskovat blízké IR, když to jde líp a není to o nic dražší?

Koukal jsem na FB, na ty fotky. Jaký je měnič v tom NV? Díky, hezký den.

avatar
mart Datum: 13.07.2015 Čas: 21:38

Jinak souhlas, že jsou kalhoty možná moc okapsičkované. Ale jak padlo v recenzi, tak to není zas až tolik na překážku. A řešení je také jednoduché-domluvit se s výrobcem na absenci kapsiček které nechci, nebo si je odříznout...


Ruda:
zítra na našem FB bude foto IR maskování bez a s přísvitem. Mrkněte na to.

avatar
mart Datum: 13.07.2015 Čas: 21:35

Co mě hodně překvapilo je nošení zdravotní výbavy ve spodní "nohavicové" kapse. Je to čistě můj názor, ale tady je pár důvodů proč bych tam nikdy zdravotní vybavení nedával:

1. Turnikety mám dva - jeden na vestě, jeden ve stehenní kapse. Důvody zde nemá cenu rozepisovat, ale je to vyzkoušené a rozumné řešení. Pokud bych chtěl třetí turniket, rozhodně bych ho umístil do IFAKu, ne do spodní částí kalhot.
2. Veškeré zdravotní vybavení by mělo být na co nejméně místech. Mít v každé kapse něco není pro ošetřování (které je prostě stresové) ideální. Pak většinou nevím, kde co je.
3. Umístění zdravotního vybavení by mělo být stejné pro všechny členy jednotky. Co když někdo nemá spodní kapsu (přeci jen u nás nejsou tyto kalhoty tak rozšířené).
4. Mít zdravotní vybavení jinde, než kam dosáhnu rukou v jakékoliv poloze je hazard. Pokud tedy existuje poloha, kdy si do spodní kapsy nedosáhnu, tak tam nic ze zdravotní výbavy nosit nebudu. Pak se může stát, že to sice mám u sebe, ale jako bych to neměl, protože tam nedosáhnu.
5. Spodní část nohavic je místo, které je velmi často zaneřáděno blátem, vodou atd. A i když je to v kapse, tak mít zdravotní vybavení uložené tam, kde hrozí takovéhle zašpinění, my nepřijde jako chytré řešení.

Ale jak jsem psal na začátku, je to čistě můj názor...

avatar
mart Datum: 13.07.2015 Čas: 21:24

Tak jsem se konečně dostal k netu. Takže to vezmu postupně.

Ruda:
Osobně taky nemám sucháč nijak v oblibě. Hlavně na vestách. Na kalhotách to ale fakt zas tak moc nevadí. O hluku se nemá cenu bavit, ta plocha je tak malá, že to hluk skoro nedělá. A asi nebudete otevírat kapsy, když budete pár metrů od protivníka... Pak záleží, co v kapse nosíte. U nás je standard mít v levé kapse obvaz, turniket, TCCC kartu... Tyhle věci to udrží v pohodě. Stejně jako většinu jiných věcí, které lidi v kapse tahají. Navíc je to prkotina. Vždyť nechat si kalhoty ušít s knoflíkem je to nejmenší...

Problematika IR maskování je trochu o něčem jiném. Pro koho je důležitá? Pro profíky co by si tyto kalhoty vzali ven. Pro všechny ostatní to je podružná věc. Dále je třeba si uvědomit, kde momentálně jsou naši profíci nasazováni, proti jakému protivníkovi a jakými prostředky nočního vidění tento protivník disponuje...
Poslední věcí je, co všechno maskuje-nemaskuje v IR. Myslíte si, že vše co na sobě máte je IR neviditelné? Podívejte se na fotky vojáků na misích. Detail na závěr - pokud drtivá většina spojeneckých vojáků nosí na noční operace Glint tape, tak asi nemá cenu řešit svítivost/nesvítivost části bojových kalhot...
Tím vším chci říci, že IR maskování je trochu nafouknutá bublina, a když už, tak se musí brát jako celek, a neřešit jen jednotlivou výstrojní součástku.

avatar
Bubák Datum: 13.07.2015 Čas: 14:58

Je docela zábava, jak jedni kalhoty až extrémně odsuzují a jiní, většinou jejich uživatelé si je až na drobné nedostatky chválí... Osobně by mě zajímalo, kolik z těch co na ně tak nadávají a hledají každou chybičku je mělo ve skutečnosti na sobě, nebo jsou dokonce jejich majiteli. Koncepci těchto kalhot používá několik velkých firem na světě, ať již Crye Precision, New Ballance nebo Patagonia...
Osobně nechápu co všichni nadávají na suchý zip na kapsách.... v rukavících by sis knoflík stejně neotevřel a ta kapsa je dělaná na drobnosti a na jejich odložení, kukla, obvaz nebo čelovka... né na kulometnej pás aby to drželo jak přibitý....

Co člověk to názor, tak je to vždycky, u nás jich pár máme a s recenzí se můžeme více méně ztotožnit...

avatar
Saruman Datum: 12.07.2015 Čas: 11:02

Prakticky jsem jeden z prvních uživatelů těchto kalhot v ČR. Mám je tedy od doby zavedení na trhu a kalhoty stále drží a nic jim není. Použivám je velmi často a vážně je nešetřím. Gumičky na předních kapsách jsou vážně k ničemu, ale pružné části v oblasti kolen nemají téměř žádné poškození a ani neztrácí své vlastnosti. Občas se mi stane, že mi vysoká mokrá tráva při nějakém pohybu vytáhne integrované chrániče. Ale jinak jsem s kalhotami nadmíru spokojen :)
Kapsy využívám naprosto všechny,zadní sice méně, ale taky.
Co se týče odrazu v IR spektru. Ano, pružné části svítí, ale není to tak velká plocha, která by výrazně demaskovala vojáka. Navíc jsou IR zařiče konstruovány na omezenou vzdálenost.
Takže v tom opravdu nevidím problém.
Za mě mohu jen doporučit. Jen ta cena je opravdu dost vysoká :(

avatar
CerVus Datum: 09.07.2015 Čas: 13:10

Viděl jsem ty kalhoty po roce používání a byl to doslova kus hadru. Ale to je z velké části vinou materiálu. Jinak souhlasím, že jsou ověšeny kapsičkami jak vánoční stromeček.

avatar
Ruda Datum: 09.07.2015 Čas: 09:53

WalterCZ: V první řadě, to co sem píši je čistě můj názor, prostě to, co vadí na kalhotách mě. Tyto kalhoty jsou podle mého názoru překombinované. Suchý zip, kam se podíváš. Dále si myslím, že nebyli použité vhodné materiály. Prostě se jedná o módní záležitost. Upřímě pochybuji, že kalhoty maskují v IR spektru, protože to není zase tak dlouho, co jsem viděl foto těchto kalhot s IR přísvitem. Části vyrobené z elastenu v NV zářily. To zrovna není ideální. Bohužel to v recenzi nezaznělo, což je zásadní chyba. Odkaz na jinou recenzi těch samých kalhot máš tady: http://www.armyweb.cz/clanek/bojove-kalhoty-vz95
Tam je ten nedostatek zjevný.

Scarxik: Možná mám tendenční názor, ale je můj. K suchému zipu - ano, technologie suchého zipu se posunula. Když ho ale vyválíte rozepnutý v bahně, držet nebude. Zkrátka ta technologie zatím není na bojové podmínky (podle mého názoru). O hluku při rozepínání jsem již psal. Dále bych chtěl napsat, že ztráta knoflíku není pro mě ( a věřím, že pro všechny myslící) žádný problém. Prostě si cca za minutu vyrobím knoflík, jaký bývá použit na žebradle a je po problému. Co se týče názorů vojákú, nejsem si jistý, zda se právě na těchto kalhotách nějací vojáci vůbec podílely.


Možná jsou to kalhoty, které jsou dobré na airsoft atd, ale nejsou dost dobré pro mě. To je to jediné, co mě zajímá.

avatar
Scarxik Datum: 09.07.2015 Čas: 07:49

Tak si to rozoberme.
1. dizajn tychto nohavic ako pisali na zaciatku recenzie vychadza s rokymi overeneho dizajnu od firmy Crye Precision. Gate tohto typu nenosia len specialne jednotky na hodinove missie in out ale aj vojaci v poli na celodenne nosenie (rangers)

ruda: Zaujimavy nazor ale podla mojho nazoru velmi tendencny: suche zipsy dnes vydrzia uz celkom dost takze by som s toho taku vedu nerobil. A s tym gombikom mas pravdu trhaju sa odpadavaju ked sa suchy zips namoci mozno nedrzi uplne najlepsie ale drzi nestratis ho a nemusis prisivat stratis gombik nemas nahradny a padnu ti nohavice. Zips na rozkroku ked sa mi v bojovich podmienkach roztrhne je to to posledne co ma bude trapit.

Stale nechapem preco su tieto nohavice krok zlym smerom.. udivuje ma vase spiatocnicke myslenie to su fakt nazory clenov specialnych jednotiek, regulernych jednotiek armady ci airsoftakou po celom svete ktore nohavice vyuzivaju a su s nimi spokojny (teraz myslim original od crye) absolutne zle pretoze vy mate pocit ze je to proste krok zlym smerom ? tento typ nohavic je vonku uz peknych par rokov a za ten cas pouziva tento typ nohavic stale viac a viac jednotiek v poli o niecom to asi svedci nemyslite ? ci sa vsetci mylia ?

avatar
WalterCZ Datum: 09.07.2015 Čas: 02:24

1. Divím se, že máte tak pozitivní zkušenosti se suchým zipem. To mě na těchto kalhotách (a už je těch kopií více) odrazuje snad nejvíc, na jakékoliv výstroji je sucháč, alespoň z mé zkušenosti, naprosté peklo. Šílený zvuk, v tahu nic neudrží (zrovna u těch kapes bych měl strach, že když tam dám něco objemnějšího, časem se samovolně otevřou) a mimo město se okamžitě znefunkční nepořádkem, i třeba sníh je na to skvělý. Jistě, kapsy jsou po většinu času zavřené, ale stejně, to třeba i klasický sucháčový opasek a stejně už je zip téměř na vyhození.
2. Další věc co mě překvapila (velmi mile) je zkušenost s elastickými částmi kalhot. Když jsem měl materiál v ruce, nezdál se mi příliš trvanlivý a třeba křoví bych čekal že ho úplně rozdrbe. Na fotkách ale nic takového, že by časem...?
3. Je zvýšená bederní část nějak vyztužená? Třeba neoprénem nebo více vrstvami látky, aby se nebortila a "nekrabatila"?
4. Také jsem narazil na problém malých předních kapes (jak je v nich schované zdrhovadlo s regulací kolen), moc nevím, co se tím myslelo, zvětšit je by přitom nebyl problém a jsou na tak krásně přístupném místě (i v sedě, např. v autě).
5. Využíval někdo z Vás výškovou regulaci kolen pomocí gumičky? Osobně mi tam přijde dost zbytečná, pokud je vybrána správná velikost, měly by chrániče sedět na kolenou. Po jejím stažení se navíc kalhoty začnou hrozně krabatit a to vůbec není příjemné (i když asi ve skutečnosti nic proti ničemu, ale pocit je to zvláštní).
6. Nevadí nějaké kapsy, výstupky atd. při nošení stehenních panelů?
Předem děkuji za odpovědi.

Ruda:
Proč myslíte, že je to krok špatným smětrem?

avatar
Ruda Datum: 08.07.2015 Čas: 10:17

Bohužel, suchý zip ale i obyčejný zip vidím jako zásadní nevýhodu. Knoflík si v bojových podmínkách přišije každý, ale měnit zip, to už taková sranda není. O hluku při rozepínání sucháčů snad nemá cenu se ani bavit. Dále jsem se nedozvěděl, zda je obrázek z NV s přísvitem nebo bez. Ono se to zdá jako banalita, ale ono je to celkem zásadní. On se totiž textil chová v IR často jako lambertovský povrch. Tyhle kalhoty (ale i spousta jiných) jsou nepochybně krok vpřed. Dle mého názoru ale úplně špatným směrem.

arr

Jakékoliv užití obsahu je bez souhlasu provozovatele stránek zakázáno | © 2012 Armadninoviny.cz

Tvorba webových stránek Opava